ملیحه احمدی؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی
چکیده
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامهای برای اندازهگیری جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه، بود . روش: پرسشنامه60 سؤالی با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی تربیتی تهیه شد. برای تعیین قابل فهم بودن و بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه توسط 30 دانشآموز تکمیل شد و3 سؤال، به دلیل مبهم بودن ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی و بررسی ساختار عاملی پرسشنامهای برای اندازهگیری جهتگیری مثبت دانشآموزان نسبت به مدرسه، بود . روش: پرسشنامه60 سؤالی با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان روانشناسی تربیتی تهیه شد. برای تعیین قابل فهم بودن و بررسی روایی و پایایی، پرسشنامه توسط 30 دانشآموز تکمیل شد و3 سؤال، به دلیل مبهم بودن کنار گذاشته شد. سپس 303 دانشآموز، به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه 57 گویهای را تکمیل کردند. به منظور استخراج مؤلفههای زیربنایی پرسشنامه 57 گویهای جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه، تحلیل مؤلفههای اصلی PCA)) بهکار گرفته شد و دادهها به کمک نرمافزار SPSS تحلیل شد. شاخص کایسر- میر- اولیکنKMO)) برابر با 891/0 بود. این شاخص نشانگر مطلوب بودن حجم نمونه برای انجام تحلیل عاملی اکتشافی است. یافتهها: تحلیل مؤلفههای اصلی نشان داد که پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه از چهار عامل رضایت از مدرسه، احساس تعلق به مدرسه، تلاش تحصیلی و نگرش نسبت به همکلاسیها تشکیل شده است.طبق تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ چهار مؤلفه استخراج شده، به ترتیب برابر با 892/0، 875/0، 646/0 و 523/0 میباشد. به استثنای مؤلفه چهارم که به دلیل تعداد کم گویهها (4 گویه) از ضریب آلفای کرونباخ نسبتا پایین برخوردار است، گویههای دیگر مؤلفهها از همسانی درونی قابل قبولی برخوردارند. نتیجهگیری: پرسشنامه جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه یک ابزار قابل اعتماد برای ارزیابی احساسات و رفتارهای دانشآموزان نسبت به مدرسه است.